Neato Lithium Ionen Upgrade

• jFTR: betreibe meinen XV-25 nach "Hausmann"-Akkus nun schon länger problemlos mit AnewPow Packs. Hatte aber nun vor ca. 2 Wochen zum ersten (*) Mal des Phänomen, dass er seinen Timer ignoriert hat und nicht losgefahren ist.
    Er hing an der Ladestation und meldete, dass die Batterie zu warm sei.
    Hatte ihn dann ein Stück vorgezogen, etwas gewartet und den Reinigungsvorgang dann manuell gestartet. Seit dem läuft er bis dato wieder unauffällig ...

*: da der Staubbehälter ansonsten immer gefüllt war, denke ich, dass es wirklich das erste Mal war.

• Botvac battery. The NiMh 10 cell battery uses a smaller cell than the XV model and the high drain type needed is hard to find. Most listed are inadequate. It could be wholesale only.
    DIY LiFePo battery uses a newer model cell with higher capacity. Most LiFePo cell capacities too small. How AnewPow/LithiumPower makes their Botvac lithium NiMh replacement battery has not been posted, chemistry and voltage.
    Beware over-stated capacities of brandless LiFePo cells. Brand names of major suppliers preferred. Most were limited to 1100mah, more found here.

http://www.robotreviews.com/chat/viewtopic.php?f=20&t=19149

• Unlike regular lithium cells, LiFePo4 is safe to solder, but should be done quickly with a high power iron or gun to avoid damaging cells.
    Wiring is similar to XV: red positive, black negative, yellow thermistor -- obtain from discarded NiMh pack. NiMh packs may also contain polyfuse and thermal fuses, replaced by protection board.
    Connector 6 position single row 3mm Pitch AMP TE Micro-Mate-N-Lok 1445022-6

• The Botvac DIY battery shows how to increase the balancing current in commercial PCB's with parallel resistors, for more heat on thermistors.

This method is needed on the oldest XV models with Rev113 Cruz system boards. For newer Rev64 Cruz system boards without the side charging jack, the USB command SetConfig Battery Type 3 can set the software to Vorwerk lithium charging method.

• Hallo zusammen,

nachdem mein treuer XV25 endgültig sein Leben ausgehaucht hat, habe ich noch ein paar Teile übrig, die u.U. hier noch jemand gebrauchen kann?
    Darunter sind zwei Akkupacks alla Hausmann mit noch frischen zellen (ca. 1Monat gelaufen) sowie diverse Hausmann Platinen/PCBs.
    Eine Platine war meine ich defekt.. die anderen müssten funktionsfähig sein.
    Für Bastler oder als Erstzteilager. VB 30€ - Keine Garantie oder Gewährleistung.

Kontakt gerne per PN!
    LG

• Mein Hausmann Li-Ion Akku ist nach knapp 4 Jahren (2x Wöchentlich auf 80qm) verschlissen. Hatte eigentlich gehofft der Akku überlebt den XV11 aber der Staubi ist zäher als gedacht. Wie auch immer, mal sehen ob Hausmann noch auf seine Mails reagiert. :)

Die einzelnen Zellen sind trotz Balancer über die Jahre stark gedriftet und haben jetzt eine unterschiedliche Restkapazität, die schwächste 18650 Zelle hat z.B. nur noch 1025mA (von ursprünglich 2600mA)

Gruß

B3rt

• Unless you have the oldest Neato system boards, with the Rev64 board used several years (without the external charging jack), the firmware can be switched to Vorwerk, lithium battery charging procedure with undocumented USB command SetConfig BatteryType 3. Then a Vorwerk style, lithium cell battery can be made with no balancer needed to heat the thermistor for NiMh charging procedure. See french Kelrobot.fr forum for example.

The NiMh series Botvacs can use a long lasting LiFePo4 battery, with 12v system, but still requires a balancer heating as the firmware is different. SetConFig command was for system boards shared by Neato and Vorwerk, with different options configured.

• Hausmann hat noch auf seine Mails reagiert, ich werde einfach den Balancer an ein paar andere Zellen löten, ich habe da noch ein paar 18650 rumliegen, möglicherweise gehe ich auch gleich auf 2S2P-Pack. :thumbup:

@glnc222 unfortunately my Neato is a very early model (with external charging jack) and doesn't have the Rev64 pcb. :|

Regards

B3rt

• Viel Erfolg und gutes Gelingen. Melde dich doch mal, wenn dein Aufbau fertig ist und schieße zwischendurch mal ein nettes Foto!

• Another way to use lithium batteries in the old Rev113 Neato system board without USB SetConfig is a circuit which modifies the thermistor signal in response to voltage, similar to the commercial lithium replacement batteries. A commercial under-over voltage protection board is also advisable for protection in case of other circuit failures. I showed a simple adapter circuit in experiments with LiFePo4 batteries, which can be adapted to lithium ion voltages. The ICL7665 IC works as a voltage detector, possibly with high precision 0.1% resistor network to avoid any adjustable trimmer. http://www.robotreviews.com/ch…opic.php?p=124772#p124772

The balancer method uses heat in the balancer to trigger the thermistor. NiMh charging terminates when temperature rises faster than 1C/Min. A single large jump in temperature is sufficient. The thermistor falls in resistance as the temperature rises, so a transistor bypass in parallel simulates a temperature rise.

The balancer may be of use in extending life of the lithium battery pack in maintaining cell balances. Commercial balancer boards are not all suitable for an adapter because the balancing currents in the newer boards are too low to heat up. They have become more efficient through use of dedicated control IC's with fancy functions.